czwartek, 10 marca 2011

Yoshitaka Amano - mistrz z Kraju Kwitnącej Wiśni (część pierwsza)

Zaczynam od Yoshitaki Amano z kilku powodów:
1- jest moim ulubionym ilustratorem.
2- jest autorem concept artów do mojej ulubionej i moim zdaniem jednej z najlepszych serii gier z gatunku j-RPG (Japan Role Playing Game - rodzaj gry fabularnej charakterystyczny dla gier powstałych w Japonii) - Final Fantasy
3- jego dorobek jest bardzo imponujący i zasługuje na to, aby był on pierwszym ilustratorem, którego twórczość tu przytoczę i myślę, że zasługuje na miano mistrza.

Yoshitaka Amano
Yoshitaka Amano, jak zresztą sugeruje tytuł posta, pochodzi z Japonii (z racji tego, że jestem fanem wielu gier, mang i anime z tego kraju, na pewno Yoshitaka nie będzie jedynym japońskim artystą o którym tu napiszę). Jest on autorem wielu concept artów do mang (czyli japońskich komiksów), anime (czyli japońskich filmów animowanych - używam nazwy film animowany, gdyż wbrew ogólnemu przekonaniu większość anime nie jest dla dzieci, a na pewno nie powinna być dla nich przeznaczona - kto w tym siedzi, ten wie o co mi chodzi :)) i oczywiście do wielu gier, w tym sławnej serii Final Fantasy.
Jest odpowiedzialny za wiele znanych mang, tj. Vampire Hunter D czy Genji, jak i wielu znanych anime, jak Speed Racer, Gatchaman czy Angel's Egg, ale to właśnie jego projekty concept artów do gry wtedy (1987r.) jeszcze nikomu nieznanego studia Squaresoft - Final Fantasy przyniosła mu największą sławę.
Z początku nikt nie przypuszczał, że osiągnie ona tak spektakularny sukces, stąd też wzięła się jej nazwa - Ostateczna Fantazja, gdyż studio było na skraju bankructwa i miała to być ich ostatnia gra. Jednak okazało się, że ta fantazja wcale nie była taka ostateczna - gra szybko zyskała grono wiernych fanów, ceniących ją za niesztampową fabułę jak i ciekawy system rozwoju postaci, a obecnie seria liczy 14 części gier (nie licząc wieeeeeelu pobocznych tytułów), które ukazały się na wiele różnych platform, począwszy od 8-bitowej konsoli NES (Nintendo Entertainment System) poprzez starego, dobrego PC (głównie wszystkie części online), do obecnie jednej z najnowszych konsol - Playstation 3, a także kilku anime i mang (m.in. FF: Last Order i FF: Unlimited) oraz wielu innych artykułów związanych z tą marką.
Niewątpliwie sukces ten jest w dużym zakresie zasługą Amano, którego wyjątkowy, fantazyjny i efemeryczny styl wpłynął na klimat tych gier, choć przyznam szczerze, że nie zawsze ilustracje Amano pokrywają się z ostatecznym wyglądem gry, a szkoda, bo gdyby twórcy idealnie odzwierciedlili ich wygląd i klimat, powstałoby arcydzieło. Amano jest także autorem logotypów do każdej z tych gier, jednak jako przyszły projektant muszę powiedzieć, iż pomimo tego, że jako logotypy niezbyt się sprawdzają (w pomniejszeniu są zapewne nieczytelne), to ich ilustracyjność, klimat i fakt, że autor wyciąga z gry element, który całkowicie oddaje jej fabułę bardzo urzeka odbiorcę.
Ostatnio Yoshitaka Amano zyskał rozgłos także dzięki współpracy z popularnym pisarzem, Neilem Gaimanem. Artysta zilustrował komiks na podstawie jego powieści - Sandman: The Dream Hunters, za co zyskał wiele nagród. Pewnie wielu fanów twórczości Amano (w tym mnie) ucieszy fakt, że w 2010 r. założył on studio filmowe Studio Devaloka, które zajmuje się obecnie m.in. produkcją anime 3d zatytułowanego Deva Zan, które ma oddać klimat ilustracji Amano :)

W następnym poście wrócę do Amano, ale już bardziej pod kątem jego concept artów do Final Fantasy i skonfrontuje je z finalnym efektem.

A póki co wrzucam przykłady jego ilustracji, o których m.in. była mowa w powyższym tekście. Enjoy :)

Ilustracja do anime Gatchaman
Ilustracja do komiksu na podstawie powieści Neila Gaimana -  
Sandman: The Dream Hunters

Concept art do gry Final Fantasy X
Ilustracja do mangi Vampire Hunter D

A oto trailer anime 3D inspirowanego ilustracjami Amano - Deva Zan :



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz